Tidigare studiebesök

VINTERVIKENS TRÄDGÅRD

En solig augustidag samlades ett tjugotal kolonister från Östra regionen vid Vintervikens trädgård. Vinterviken ligger mellan Liljeholmen och Gröndal i Stockholm och det var där Nobels verkstäder låg.

Christer Pettersson

Vi fick en guidad rundtur där Christer Pettersson som är ställets grundare och ordförande berättade om dess historia och deras sätt att sköta och utveckla området. Rundvandringen visade på en rad olika odlingsmiljövänliga lösningar och idéer.

Vintervikens trädgård startades 1998 under Kulturhuvudstadsåret. Då var det en liten plätt som en rad odlarentusiaster fick bruka för att locka folk till området. Sedan har trädgården växt och växt, ibland med gerillaodling. Idag är Vinterviken en stiftelse med cirka 300 medlemmar. Förra året hade trädgården mer än 50 000 besökare.

Det är inte de exotiska odlingarna, även om det där finns ett magnifikt valnötsträd och många sprängfyllda odlingslådor, som är det intressanta. Det är snarare uppbyggnaden av trädgården och organisationen av arbetet som är unikt.

Trädgården är mycket ett verk av eldsjälen Christer Pettersson som var vår ciceron. Den är uppbyggd som en barockträdgård med raka linjer. Vid sidogångarna döljer sig spännande rum såsom

En kompoststol som varit med på mässan Nordiska trädgårdar och Sinnenas trädgård hör till det man kan se i Vinterviken

Sinnenas trädgård där alla sinnen ska stimuleras. I en liten nisch står en vit staty, en havande gudinna, kanske en symbol för odlandet och fruktsamheten.

En del av trädgården är en större grönsaksodling där trädgårdens café hämtar sina råvaror. Alldeles i början hade Vinterviken en egen trädgårdsmarknad men fann att trycket blev för stort från kunderna. Första helgen såldes allt på en halvtimme. Numera samarbetar Vinterviken med Bondens marknad och försäljning sker fem söndagar under sommaren.

Trädgården har också en scen där nybildade band kan spela. Det kan komma över tusen personer en sådan kväll och en plats på gräset är enda sittmöjligheten. Det finns också en mindre scen, som används vid tisdagarnas grillkvällar. Man får ta med sig egen grillmat och kända och okända artister uppträder.

Insektshotell, doftande växter och lummiga oaser

Det som lockar besökare till Vintervikens trädgård är nog caféet med egenlagad mat och bakverk. Förra året hade caféet 40 000 gäster och i år räknar man med att få ännu fler. Det är caféet som drar in pengar till trädgården så att man hela tiden kan utveckla den. Pengar kommer också från exempelvis Forsgrenska stiftelsen och andra filantropiska fonder som uppskattar verksamheten.

Kanske det märkligaste just nu är Halmhuset som är under uppbyggnad. Det byggs av halmbalar och lera, likt en hydda i Afrika. Självfallet är det Christer Pettersson som är konstruktör och byggare. Huset inrymmer en verkstad, undervisningslokaler och ett orangeri dit känsliga växter i kruka får flytta in när det blir kallare.

Exotiska frukter som citroner har en plats i Vintervikens orangeri

Alla ni som inte hade möjlighet att vara med på visning: planera in en utflykt till Vintervikens trädgård. Där finns massor av idéer att hämta och är en spännande upplevelse.

Total Page Visits: 1225 - Today Page Visits: 1